Beste moment om te testen is NU!
Zomer 2022 - optimale periode om de nieuwe klanten aan te trekken

Veel retailers en de B2C-dienstensector verwachten geen hoge omzetcijfers in de warme periode van het jaar en zijn daarom niet van plan om nieuwe marketingtools voor deze periode te investeren. Waarom is deze aanpak op dit moment niet relevant is en welke methoden zouden optimaal zijn om klanten aan te trekken in de zomer 2022? 

Ontwikkeling in crisis 

Als Lewis Carroll ooit zei:

"Je moet heel hard lopen om op je plaats te blijven, en om ergens te komen, moet je minstens twee keer zo hard lopen!" 

In tijden van crisis is deze aanpak nog relevanter dan ooit. Immers, om het gebruikelijke winstniveau te krijgen tijdens een vraagdaling is het noodzakelijk om meer inspanning te leveren dan normaal. Tegelijkertijd is het niet nodig om de kosten te verhogen - het is voldoende om effectieve hulpmiddelen te gebruiken. 1 van deze hulpmiddelen is geurmarketing - een manier om een klant te binden en te behouden. 

De beroemde Deense bedrijfsadviseur, schrijver en expert Martin Lindstrom onthulde dat een goed gekozen geur stimuleert de beslissing om te kopen van 60% van de winkelbezoekers. 

Wetenschappers beweren dus dat 

72% van de emoties ontstaan door middel van geur; 

om informatie te verkrijgen over de wereld om ons heen in termen van de kracht van emotionele impact loopt ons reukvermogen met 75% voor op andere zintuigen; 

Genoteerde omzettoename voor de bedrijven met de introductie van geurmarketingtechnologieën in de praktijk van 5 tot 150%. 

Opmerkelijk, de kosten van het implementeren van geurmarketingtechnologieën kunnen als minimaal worden beschouwd in vergelijking met buitenreclame, reclame in officiële media of zelfs met de kosten van regelmatige promotionele evenementen. Daarom geloven wij dat de huidige moeilijke periode een van de beste is om te beginnen met het gebruik van geurmarketing in een offline winkel, schoonheidssalon of kantoor. 

Het wisselen van de hoge omzet "seizoenen"

Volgens de observaties van veel experts, sinds 2020 wijkt de seizoensgebondenheid van offline verkoop af van het standaard jaarritme. Zoals iedereen begrijpt, is dit te wijten aan periodes van lockdowns en de activiteit van pandemische golven. 

Het is logisch dat tijdens de daalperioden van de corona groeit het aantal bezoeken van de potentiële klanten. Het is opmerkelijk dat tijdens deze periode de meesten van hen een reukvermogen hebben - in de afgelopen jaren is dit gevoel bij individuen meer een variabele dan een constante geworden. :) 

Gezien de seizoensgebonden daling van coronavirusinfecties tijdens de zomermaanden is er meer kans om een groter effect van de geurmarketing te bereiken dan in de herfst-winterperiode. Dit betekent meer winst met laagste kosten. 

Concurrentievoordeel 

Geurmarketing in de wereldpraktijk is sinds de jaren 60 actief. De bewezen effectiviteit van deze methode is een wetenschappelijk feit sinds de late jaren 1990, maar in België wordt deze richting van marketing nog steeds slechts in enkele bedrijven gebruikt door enkele grote winkelketens en lokale kmo’s, die in totaal niet meer dan 5% van de totale markt voor B2C-goederen en -diensten uitmaken.

Als we dit feit gebruiken als basis voor concurrentievoordeel, dan is het logisch dat elke ondernemer de marketingtool zo vroeg mogelijk test. 

Hoe werkt geurmarketing 

Elke geur kan vergelijkbare emoties oproepen bij mensen met ongeveer gelijke levenservaringen. Op basis hiervan creëren geurmarketingexperts composities die positieve emoties oproepen, stressniveaus verminderen en het publiek ertoe aanzetten een aankoopbeslissing te nemen. 

Daarnaast heeft geurmarketing verschillende toepassingen: 

Geur-”branding” - vormt een driedimensionale perceptie van het merk waardoor de onderscheidende kenmerken worden beter onthouden. 

Geur-design - helpt de ruimte te "zoneren", het ontwerp te benadrukken en een andere sfeer te creëren op afzonderlijke locaties van één hal. 

Geur-neutralisatie - is een praktische functie die de nuances van de geur in de gebouwen verbergt, geuren die niet altijd aangenaam voor de neus. 

Geur-event - is een manier om de sfeer van het evenement en de juiste stemming onder de deelnemers te vormen. 


Meer weten over elk van de geurtoepassingen en het testen ervan? 

Neem gerust contact 




Aanmelden om een reactie achter te laten
Onvergetelijke ervaring
Hotel