Geuren van het verleden
Parfum bestaat al sinds de vroege beschaving en is sindsdien big business geworden in de moderne samenleving. Het vroege gebruik van geuren werd geassocieerd met religieuze ceremonies en de Egyptenaren droegen een geur (zoals een lelie) als statussymbool.
Parfum werd toen een groot deel van de Romeinse en Griekse cultuur, en pas onlangs hebben archeologen parfums ontdekt die dateren uit 2000 voor Christus. Parijs werd echter het epicentrum van commerciële productie in de 12e eeuw, niet verrassend dat enkele van de beroemdste geuren ter wereld zijn van Franse oorsprong.
Geurmarketing – luchtaromatisatie
Geurmarketing is veel meer dan alleen het verspreiden van aangename geuren. In feite is het een zeer belangrijke marketingtool met een breed scala aan toepassingen.
Geuren worden gebruikt voor een specifiek doel - om de winst en omzet te verhogen. Bovendien, natuurlijke essentiële oliën verlagen een kans om ziek te worden.
Geuren hebben een enorme impact op menselijk gedrag: ze kunnen stimuleren, activeren, ontspannen, balanceren, kalmeren en nog veel meer...
Geuren kunnen herinneringen, inspiraties, gevoelens onbewust oproepen. Dankzij onze zorgvuldig bereide aromatische oliën, vergezeld van een geurneutraliserende stof, kunnen we een buitengewone sfeer creëren. Zo'n sfeer geeft een gevoel van welzijn, mensen hebben de neiging om vrijgeviger te zijn met hun tijd en geld en met plezier terug te keren naar dezelfde plek.
Essentiële oliën gebruiken om je huissfeer aangenamer maken
We horen het allemaal graag wanneer de mensen ons huis binnenlopen en zeggen:
"Wat ruikt hier zo geweldig! Wat is dat???"
Mensen met de huisdieren gaan me begrijpen. Het is zo aangenaam als je huis altijd lekker ruikt!
We hebben natuurlijke geuren, die ideaal passen voor je huis, kinderen en huisdieren. Je favoriete essentiële oliën zullen je huis opfrissen in slechts 7 seconden, gegarandeerd. Zo voel je je veel helderder en energieker.
Wil je graag zo een machine proberen? Profiteer van een gratis geurmachine test!
5 verrassende feiten over de geuren
1 – Wist je dat muskus eigenlijk een krachtige, roodbruine substantie is die wordt afgescheiden door het mannelijke muskushert? Omdat dit een bedreigd dier is, wordt muskus tegenwoordig zelden gebruikt voor parfumerie - in plaats daarvan gebruiken parfumeurs materialen die op traditionele muskus lijken , zoals ambrette of synthetische grondstoffen.
2 - In 1921 bracht Molinard een parfum Habanita uit, bedoeld voor sigarettenaroma's. Je stopt de geur in je sigarettenkoker of brengt hem rechtstreeks in vloeibare vorm op je sigaret aan voor een 'heerlijke, langdurige smaak'. En je dacht dat e-sigaretten een ontdekking waren???!
3 - Er wordt gezegd dat Jean Carles, de beroemde Franse parfumeur die geuren zoals "Miss Dior" creëerde, zijn neus verzekerde voor een miljoen dollar.
4 - Als je een andere manier wilt vinden om van je favoriete ontbijt te genieten, kun je het dragen. "Bacōn" by Fargginay werd in 1920 gelanceerd door een Parijse slager die zich realiseerde dat hij de stemming van zijn klanten dramatisch kon verbeteren met een mengsel van 11 essentiële oliën en spekgeur:)
5 - Het duurste parfum ter wereld is “Imperial Majesty Clive Christian
N.1”, dat $ 2,150 kost per ons. Het zit in een glazen baccarat fles met een 18K
gouden kraag en een vijf karaats diamant.
Interessante feiten over reukzin en geuren
Ons reukvermogen wordt vaak niet gezien als een manier om producten te verkopen. Opzettelijke en gecontroleerde geuren worden vaak gebruikt door ontwerpers, wetenschappers, kunstenaars, architecten, parfumeurs en chef-koks.
Bijvoorbeeld, in “Sloan Kettering Cancer Center” in New York City,
aromatiseren van de lucht met de geur van vanille is ontworpen om patiënten te
helpen omgaan met claustrofobie tijdens MRI-scans.
Aromatisatie wordt ook
gebruikt door Chicago Mercantile Exchange om af te leiden van het lawaai op de
handelsvloer.
De reukzin is ons sterkste zintuig. Mensen kunnen geuren herinneren met een nauwkeurigheid van maximaal 65% na 1 jaar, terwijl het visuele geheugen na 3 maanden slechts 50% is.
Studies hebben aangetoond dat het reukvermogen meer gerelateerd is aan
onze emoties en geheugen. Het kan dus dividenden uitbetalen als je de geur
associeert met het product.
Studies tonen aan dat 75% van de emoties wordt veroorzaakt door de geur, die wordt geassocieerd met plezier, welzijn, emoties en geheugen. Een van de meest memorabele geuren van de kindertijd is de geur van een potlood. Uit de studie bleek dat 85% van alle mensen zich hun kindertijd herinnerde toen ze kleurpotloden geroken hadden.
De geur van een nieuw leren jasje of een nieuw paar schoenen kan iedereen blij maken. Maar het beste van alles is de geur van een nieuwe auto. Een kunstmatige "geur van een nieuwe auto" wordt in de auto’s gespoten, waar deze tot 6 weken meegaat.
Rolls Royce creëerde bijvoorbeeld de smaak van de Silver Cloud-auto uit 1965 en spuit deze onder de stoelen om de geur van de klassieke Rolls Royce na te bootsen.
Hetzelfde geldt voor vliegtuigen. Singapore Airlines aromatiseert warme handdoeken met de geur van lotus en bamboe.